وبلاگ شخصی عمران دلپذیر

وب نوشته های یک دانشجوی فناوری اطلاعات

وبلاگ شخصی عمران دلپذیر

وب نوشته های یک دانشجوی فناوری اطلاعات

مدیران آینده جایگاه و ارزش مطالعه را در زندگی و کارشان می دانند، برای آن هر روز زمانی را اختصاص می دهند!

آخرین نظرات

UI vs UX ؟!

پنجشنبه, ۱۳ دی ۱۳۹۷، ۱۰:۰۰ ق.ظ

UI & UX

UI و UX

اگر از با دنیای وب یا هر نوع برنامه نویسی باشید مطمئنا واژه‌های UI و UX  به گوشتان خورده است، دو اصطلاحی که بین طراحان وب یا اپلیکیشن بارها و بارها تکرار می‌شود.

واژه UI مخفف عبارت User Interface و به معنای رابط کاربری و واژه‌ی UX مخفف عبارت User Experience و به معنای تجربه‌ی کاربری می‌باشد.

رابط کاربری شامل المان‌های دیداری یک محصول می‌شود، به عنوان مثال در یک وبسایت یا اپلیکیشن، تمام تصاویر به کار رفته، رنگ‌بندی‌ها، طراحی ظاهری دکمه‌ها و می‌توانند در بردارنده‌ی مفهوم UI باشند.

اصطلاح UX  مختصر شده‌ی عبارت User eXperience می‌باشد که می‌توان آن را تجربه‌ی کاربری معنا کرد، این مورد را می‌توان تمام عواطف، احساسات و تجربه‌ی کاربر از کارکردن با یک محصول دانست، باید بدانیم طراحی تجربه‌ی کاربری بسیار گسترده بوده و خود می‌تواند در بردارنده‌ی UI نیز باشد.

مثال از UI  و UX

در خرید یک کفش طراحی ظاهری آن توجه هر کسی را جلب می کند. شکل و زیبایی ظاهری کفش را می‌توانیم به UI یا رابط کاربری (دیداری) تشبیه کنیم

در مرحله‌ی بعدی احتمالا شما کفش را خریده و آن را از نظر راحتی و نحوه‌ی استفاده بررسی می‌کنید. اگر حین استفاده از این کفش راضی باشید اصطلاحا میگوییم این کفش از UX خوبی برخوردار است.


نتیجه این که ...

UI و UX

ü       UI زیر مجموعه UX است.

ü       UI به مطالعه‌ی طراحی ظاهری محصول می‌پردازد، در حال UX جنبه‌های عاطفی و احساسات کاربر را نیز در بر می‌گیرد، بنابراین UI یکی از زیر مجموعه‌های UX است.

ü       UI و UX به طور قابل توجهی مکمل یکدیگر هستند و برای ایجاد یک تجربه‌ی کاربری دلنشین و لذت‌بخش وجود هر دوی آن‌ها لازم و ضروری بوده و نمی‌توان یکی را بر دیگری ارجح دانست.

ü       طراحی UI یک محصول بیشتر به سلیقه‌ی طراح بستگی دارد، در حالی که در طراحی UX باید سلیقه، عواطف و فرهنگ کاربران را در نظر گرفت.


  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۹۷/۱۰/۱۳
  • ۲۷۲ نمایش
  • عمران دلپذیر

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی